Tuesday, September 20, 2011

Bagaimana Berfikir Strategik dalam Perancangan Tarbiyyah

Usrah, bukanlah satu aktiviti kecil yang memberikan impak yang biasa-biasa. Saya boleh mengatakan usrah adalah aktiviti kecil yang menanam impak yang besar, malah mungkin mempengaruhi hidup seseorang. Boleh jadi seseorang yang datang usrah atas tujuan bersuka-suka pada awalnya. Akhirnya membuat keputusan yang paling penting, meluruskan semula objektif hidupnya. Tetap teguh dalam perjuangan Islam.

Naqib yang menerima amanah menjaga anak-anak usrah. Jangan hanya melihatnya sebagai amanah tahunan. Ia perlu dilihat sebagai amanah yang berterusan. Dalam memastikan amanah ini berjalan dengan lancar, pemikiran strategik amat diperlukan. Bukan kerana apa, jika pihak kuffar menjalankan agendanya dengan cukup tersusun dan strategik. Kita perlu lebih lagi, dalam memastikan kelansungan perjungan islam tidak terputus, akibat kepupusan aktivis dakwah.

Saya sertakan di bawah soalan-soalan yang mungkin mampu menjentik minda kita bagi berfikir lebih besar. Semoga ia bermanfaat. Bermanfaat dalam menjadikan kita berfikir besar, berfikir hebat dalam tarbiyyah kita. Selamat mencuba!

Bob Biehl, penulis buku Masterplanning menulis soalan-soalan bagi memaksa kita melakukan proses pemikiran strategik.
  • Halatuju: Apakah yang patut kita lakukan seterusnya? Mengapa?
  • Organisasi: Siapakah yang bertanggungjawab kepada apa? Siapakah yang menjawab kepada siapa? Adakah kita memiliki orang yang betul di semua tempat yang betul?
  • Wang: Apakah anggaran pendapatan dan kos kasar dan bersih? Adakah kita mampu membayarnya? Bagaimanakah kita dapat membiyainya?
  • Tracking: Adakah kita mampu mencapai sasaran?
  • Overall Evaluation: Adakah kita berjaya mencapai kualiti dimahukan?
  • Refinement: Bagaimanakah kita dapat menjadi lebih efektif dan efisien?

No comments:

Post a Comment