Monday, September 12, 2011

Pengalaman Berusrah (1)

Tidak dapat dinafikan, berapa besar kesan usrah kepada kehidupan saya. Tanpanya, sudah tentu saya sudah jauh daripada lapangan dakwah ini. Saya masih ingat. Apabila saya tiba di matrikulasi betapa saya sangat teruja dengan aktiviti yang dinamakan usrah. Usrah ini yang membentuk fikrah, semangat untuk berjuang bahkan keterujaan berdakwah kepada masyarakat.

Saya semakin bersemangat apabila didedahkan dengan pelbagai jenis pemikiran tokoh gerakan Islam. Sama ada di peringkat nasional mahupun antarabangsa. Pemikiran mereka mendominasi setiap idea dan memberi satu sudut pandang baru mengenai Islam yang saya lihat sangat luas horizonnya. Setiap petikan kata menjadi azimat dalam melalui perjuangan dan jalan dakwah yang amat panjang.

Saya bukan insan yang ditarbiyah daripada sekolah. Pemahaman Islam sebelum itu hanya setakat pemahaman dalam silibus Pendidikan Islam. Kemasukan ke Universiti dan pendedahan kepada usrah menjadi satu kejutan budaya pada awalnya. Namun, ilmu Islam yang didedahkan menjadi saya semakin haus, haus akan lautan ilmu Islam. Sahabat yang pelbagi latarbelakang dalam kumpulan usrah menjadi salah satu sumber ilmu saya yang masih dangkal ketika itu.

Kumpulan usrah menjadi satu kenangan terindah. Andai kata terdapat mesin masa yang mampu membawa ke masa itu. Saya mahu biarkan masa terindah itu kekal selama-lamanya. Tetapi, ia hanya satu angan-angan yang tidak akan terpenuh.

Bagi pembaca yang baru memulakan usrah yang pertama. Semoga saudara bersedia menempuh pengalaman berharga. Pengalaman yang akan menjadi bekal saudara sepanjang hayat. Agar sentiasa tetap kukuh dalam jalan dakwah yang saudara pilih.

Selamat berusrah!

No comments:

Post a Comment