Wednesday, September 7, 2011

12 Tip untuk Nuqaba'

1. Beri komitmen sekurang-kurangnya satu tahun dengan anak usrah.

2. Tunjukkan kepada anak usrah kita adalah seorang yang konsisten, boleh dijadikan rujukan dan boleh dipercayai.

3. Konsisten dalam menunjukkan sikap dan kata-kata kita bagi mendapatkan kepercayaan anak usrah.

4. Jelas dengan objektif pentarbiyahan, bagi melahirkan pelapis yang akan meneruskan kesinambungan dakwah dan tarbiyyah.

5. Pastikan kita mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh organisasi yang menjadi naungan usrah kita.

6. Usrah bukanlah tempat berceramah, ia adalah medium perkongsian ilmu yang mana naqib dan anak usrah saling bertukar ilmu dan pendapat. Naqib perlu berlapang dada andaikata anak usrah tidak bersetuju dengan pendapat. Perbincangn perlu dikendalikan dengan harmoni.

7. Kurangkan bercakap, banyakkan mendengar. Anak usrah kita tidak akan segan berkongsi. Banyak bercakap seolah-olah menunjukkan kita seorang yang terpesona pada diri. Bercakap dengan anak usrah seolah-olah kita berminat untuk mengetahui banyak tentang dirinya.

8. Jangan bertanya soalan berkaitan keluarga jika anak usrah kita, berat untuk berkongsi tentang keluarganya. Hormati ruang peribadi orang lain.

9. Jadikan diri kita sebagai contoh ikutan (role model) yang positif kepada anak usrah kita.

10. Kekalkan keceriaan dan sikap positif kita kepada anak usrah setiap masa. Jika kita berada dalam mood atau situasi yang kurang sesuai. Tangguhkan usrah, jangan tinggalkan beban emosi kepada anak usrah kerana masalah kita yang mungkin akan mengganggu kelancaran usrah.

11. Usrah bukan hanya tempat belajar ilmu, ia juga tempat yang baik bagi menyemai sifat kesukarelawanan. Libatkan anak usrah dalam aktiviti sukarelawan seperti membersihkan surau, tuisyen percuma, fasilitator NGO atau pelbagai lagi aktiviti yang sudah tentu kamu dapat fikirkan. Ini akan merapatkan ukhuwah dan menyemai sifat berkorban anak-anak usrah.

12. Jadilah seorang yang menasihati, bukan meleteri.

No comments:

Post a Comment