Tuesday, September 13, 2011

Latihan meningkatkan esteem diri.

Kita sebagai naqib kadangkala terpaksa memainkan peranan sebagai motivator tidak bergaji. Sebagai manusia ada masanya kita akan diuji dengan pelbagai jenis ujian menyebabkan kita berasa tertekan atau esteem diri kita menjadi rendah. Hal ini tidak boleh kita biarkan. Sesuatu perlu kita lakukan agar esteem diri anak usrah kita sentiasa berada dalam tahap yang tertinggi.

Bagaimana kita boleh membantu dalam meningkatkan esteem diri anak-anak usrah di bawah tanggungjawab kita?

Dalam satu uji kaji, seramai 60 orang eksekutif mengikuti program latihan memahami keistemewaan dan pencapaian peribadi selama sebulan. Dalam program ini setiap hari, bagi beberapa minit sahaja, mereka digalakkan mencatatkan pencapaian mereka pada hari itu. Hasilnya, konsep diri mereka menjadi lebih positif.

Satu latihan meningkatkan esteem diri secara berkumpulan sudah dicipta dan kini popular dikalangan organisasi. Naqib perlu menerapkan juga latihan ini bagi memastikan usrah bukan lagi hanya satu kumpulan ilmu semata-mata. Malahan ia berperanan sebagai kumpulan sokongan esteem diri.

Latihan dilakukan begini:

Buat kumpulan antara 5 hingga 10 orang. Mula-mula setiap orang menulis senarai kelebihan dan keistimewaan diri masing-masing, kemudian masing-masing membacakan senarainya supaya didengar oleh anggota-anggota lain. Selepas itu, secara bergilir-gilir, setiap orang membincangkan apa yang dibacakan oleh orang lain sebagai cara memperkukuhkan lagi konsep diri anggota itu. Tetapi ada kalanya senarai itu tidak dipersetujui sepenuhnya.

Lakukan aktiviti ini dipermulaan atau dipenghujung usrah. Jika kumpulan usrah mampu menaikkan esteem diri anggotanya. Sudah tentu gejala ponteng usrah akan berkurangan. Insya-Allah.


Disesuaikan daripada maklumat daripada buku 11 Teori dan Prinsip Motivasi di Tempat Kerja.

No comments:

Post a Comment