Monday, September 12, 2011

Naqib sebagai satu amanah

Tugasan atau amanah yang kamu pikul ini bukanlah hanya memberikan ilmu semata-mata. Ia bukan juga hanya untuk menjadikan mereka insan yang baik lagi bersopan semata-mata. Kamu bukanlah perlu membetulkan kesalahan, mencari kesalahan atau membetulkan anak usrah dengan kasar. Tugas kamu adalah bagi memastikan menjadikan anak usrah lebih baik dari dirinya sebelum ini dan bermotivasi menarik orang lain turut sama berbuat kebaikan.

Menjadi Naqib menuntut diri anda menjadi seorang pendengar setia, pencabar diri mereka dan bersama-sama berkongsi satu pelajaran bermakna. Seorang Naqib yang baik adalah seorang yang positif, bersemangat, penyokong setia, boleh dipercayai, dihormati dan penyabar. Ia bukanlah bermaksud kamu mesra dengan mereka sehingga mereka boleh memijak kami atau bergurau secara keterlaluan dengan kamu. Kamu masih dihormati dan dijadikan contoh ikutan mereka.


Bagi memimpin adik-adik ini, kamu perlu memimpin mereka, melayan mereka dan memenuhi kehendak mereka. Ia bukan bermaksud anda perlu memberi wang kepada mereka, bahkan kamu memberikan mereka sesuatu yang tidak ternilai. Menanam aqidah yang benar kepada mereka, menjadikan mereka seronok beribadah, mengubah pandangan mereka agar selari dengan kerangka islam. Sesuatu yang tidak ternilai. Tidak dapat dinilai dengan apa sahaja yang lebih berharga.


Menjadi seorang yang suportif bermaksud lebih daripada sekadar memotivasikan atau menepuk belakang mereka. Sebagai naqib, tugas anda menyediakan satu ruang untuk menarik minat mereka belajar, mengkaji, berfikir, menganalisis dan melontarkan pandangan. Memberikan material yang berguna agar dapat membentuk kefahaman dan memberi ilmu kepada mereka.

No comments:

Post a Comment