Tuesday, September 13, 2011

Ulasan Buku Cadangan Usrah: Make Today Count


Mengurus Keutamaan (Prioriti)

John C. Maxwell, dalam bukunya 'Make Today Count' menceritakan mengenai prioriti (menetapkan keutamaan). Beliau menceritakan satu pengalaman 'lucu' pada saat awal beliau mahu mengamalkan sikap mengutamakan yang utama.

Katanya, isteri beliau meminta tolong untuk memotong rumput di halaman rumah mereka, namun beliau mempersoalkan, "Margaret, saya tidak mahu membuang masa saya dengan perkara seperti itu. Saya mahu memfokuskan tenaga saya. Kita boleh mengupah orang lain bagi melakukannya."

Lantas Margaret menjawab, "Kita mahu upah dengan apa?"

Akhirnya mereka berdua juga bersama-sama membersihkan halaman rumah itu.

Namun kata beliau, semenjak hari itu, beliau sentiasa berusaha untuk memfokus pada perkara-perkara yang penting sahaja tanpa terganggu dengan perkara-perkara yang remeh.

Kata beliau, kita perlu utamakan yang utama dan menyerahkan hal-hal lain kepada orang lain (delegasi tugas), agar kita dapat mencapai sesuatu sasaran dan melaksanakan tugas dengan lebih optimum. Maksudnya, kita akan lebih fokus.

Buku ini boleh dibeli di mana-mana kedai buku utama, terbitan PTS Pro, iaitu versi terjemahan Bahasa Melayu. Buku ini ringkas tetapi padat. Ia mengenai 12 lapangan perkara (bidang) yang perlu kita titik beratkan dalam hidup, iaitu:

1. Sikap
2. Prioriti
3. Kesihatan
4. Keluarga
5. Berfikir
6. Komitmen
7. Kewangan
8. Agama
9. Persahabatan
10. Kebajikan
11. Prinsip-Prinsip
12. Perkembangan Peribadi

Pada permulaan buku ini, penulis memberikan sebuah formula berikut:

Keputusan yang tepat + Disiplin Harian = Hasil potensi yang hebat

P/S: Saya doakan penterjemah buku ini iaitu Allahyarham Adlie Syamsudin, ditempatkan bersama orang-orang soleh di alam sana. Setiap huruf yang saya baca, semoga pahala untuknya di sana. Amiinnn..


- Mohd Zulfadli - Pengulas buku ini boleh dihubungi di https://www.facebook.com/mohdzulfadli

No comments:

Post a Comment